תכנון חדר בקרה ושליטה: מרכיבים, עקרונות ותכנון מתקדם

בעולם החדש, שבו מערכות רבות נכנסות ללב התעשייה תכנון חדר בקרה נכון הינו חובה בעיקר המערכות המתחדשות כגון: מצלמות, סנסורים, בקרות למיניהם, מערכות A/V קיר וידאו שהופך למשמעותי ורלוונטי יותר ויותר מבעבר. קיר וידאו מסייע למפעיל לא לפספס אף אירוע בחדר הפיקוד והבקרה. הוא מאפשר ניהול חירום מחדר הבקרה על ידי הדרג הניהולי. כמו כן, ברגע שמתרחש אירוע חירום או תהליך קריטי, חדר הבקרה מיד מתעדכן ומעדכן את הכוחות או העובדים בשטח כיצד לפעול.

במאמר זה, נבחן כיצד מתכננים חדר בקרה ושליטה מודרני ונוח תפעולית. נבחן את הטכנולוגיות המעורבות ועקרונות התכנון הנכון בזמן הקמת חדרי בקרה ושליטה.

מהם מרכיבי מפתח בתכנון חדר בקרה ושליטה?

תכנון ארגונומי הוא המרכיב הקריטי ביותר כאשר ניגשים לתכנון חדר בקרה ושליטה. חדרי שליטה ובקרה מאוישים 24/7 ונדרש שיהיה נוחות מרבית ומניעת שחיקה עבור מפעיל חדר בקרה.

  • עמדות הפיקוד נדרשות להיות מתוכננות בצורה קלה לתפעול ממושך.
  • המסכים צריכים להיות בזווית ובמקום הנכון בהתבסס על עקרונות הארגונומיה והתקנים.

עמדת בקרה אשר מתוכננת נכון, יכולה למנוע עייפות ולשפר את ביצועי צוות חדר הבקרה.

קירות וידאו – Video Walls הינם מקבץ מסכים אשר יכולים להגיע בגדלים שונים ובתצורות שונות אשר מציגים אחד או מס' מקורות על גבי המסכים יחד.

המערכות כוללות:

  • מערכות וידאו,
  • מצלמות,
  • GIS,
  • שוע"ל
  • ועוד.

כאשר המקורות מוצגים באופן גדול ומודגש מול מפעיל חדר הבקרה וללא שוליים בין המסכים, הוא יכול לקבל החלטות נכונות ומושכלות במהירות רבה.
נדרש כי הציוד יהיה איכותי ובעל רזולוצייה גבוהה.

תקשורת פנימית וחיצונית היא מפתח להצלחה תפעולית. מערכות תקשורת מתקדמות מאפשרות קישוריות עם יחידות בשטח, צוותי תחזוקה וגורמי חוץ רלוונטיים. תכנון מערכות תקשורת כולל פתרונות טלפוניה, מערכות קשר אלחוטיות ורשתות מחשבים מאובטחות.

איסוף, עיבוד והצגת נתונים הם המרכיב העיקרי בחדר השליטה והבקרה. מערכות מידע אלו נותנים כלים לניהול נתונים, תוכנות ניתוח, מערכות להתראה ומעקב אוט'. השילוב ביניהם מאפשר לראות תמונה אמיתית בשטח מחדר הבקרה.

הגנה וגיבוי המערכות חשובים מאוד. אבטחת מידע חשובה כנגד פריצה וגנבה של מידע יקר ערך. הגיבוי חשוב במידה והמערכת קרסה או שבוצע פירמוט.

גיבוי למערכת החשמל חשוב שבמידה וישנה הפסקת חשמל, מערכת קריטית כמו חדר הפיקוד והבקרה יעבדו בצורה מושלמת.

תכנון חדר בקרה עקרונות

שולחן בקרה קצין ביטחון חדר בקרה

הגדרה מדויקת של הדרישות והצרכים שלך

שילוב טכנולוגיות מתקדמות

טכנולוגיות חדישות בסביבת חדר הבקרה מוסיפות המון לתפעול היומיומי והעבודה בשעת חירום. מערכות בקרה ומולטימדיה כגון: AI, Machine Learning וVR הן טכנולוגיות אשר יכולות לסייע המון למפעיל חדר הבקרה ולמקבלי ההחלטות בחדר.

גמישות והתאמה לעתיד:

חשוב לקחת בחשבון בתכנון חדר בקרה את המודולריות והגמישות על מנת למנוע הוצאת כספים מיותרים לאחר הקמת חדר הבקרה, יש לתמחר את חדר הפיקוד והבקרה עם אפשרות לגדילה עתידית ולהתעצמות.

טכנולוגיות מתקדמות בחדרי בקרה ושליטה

  • מערכות בינה מלאכותית (AI) ו Machine Learning: תוכנות ומערכות Artificial intelligence ו Machine Learning הינן נדבך מאוד חשוב בתכנון חדר הבקרה והשליטה של היום.
  • וידאו אנליטיקה: מערכות Cloud וזיהוי מצוקות בעזרת קול מאפשרות למפעיל חדר הבקרה לנהל את אירועי החירום והשגרה בצורה מיטבית ומהירה.
  • מציאות מדומה ורבודה (VR/AR): מערכות Virtual or Augmented reality משמשות את מפעיל חדר הבקרה בהדמיית מצב החירום, השגרה או האימון וממחישות את המאורע בשטח. מקלות על קבלת ההחלטות וממטבות אותן.
  • מערכות תומכות החלטה (DSS): מערכות DSS נותנות המלצות אוטומטיות על בסיס נתונים אדירים שנאספים במהירות שיא ומנותחים בזמן אמת. עוזרות בקבלת החלטות מיטביות ומהירות.
  • אינטגרציה עם האינטרנט של הדברים (IoT): חיבור חיישנים, אביזרים ומכשירים (Appliances) כחלק מעיר בטוחה, עיר חכמה או מערכת חכמה מאפשרות ליצור אריג טכנולוגי שמקפיץ את הארגון גבוה ביכולת הטכנולוגית שלו.

אבטחת סייבר ואבטחה פיזית בחדרי בקרה

אבטחת מידע ואבטחה פיזית הינה חשובות מאוד בחדרי בקרה ושליטה. חדר הבקרה הוא מקום רגיש עם תהליכים רגישים וחשובים ומידע רגיש וחשוב על אזרחים ומקורות.

תכנון חדר בקרה - סיכום

תכנון חדר בקרה ושליטה חדשני ומתקדם אינו דבר של מה בכך. הוא תהליך מורכב הדורש שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע מתחומים שונים. על ידי הקפדה על העקרונות המפורטים לעיל. נדרש לתת מחשבה למגוון גורמים, הן טכנולוגיים והן פיזיים על מנת לקבל חדר פיקוד ושליטה מתקדם ואיכותי. כמו כן, אין לזנוח את עקרונות התכנון, ונדרש לשים דגש רב עליהם על מנת שהמוצר המפותח יהיה עם תוצאה רצויה. לדוגמא: חדר בקרה חריש. חדרי בקרה ושליטה מאפשרים לארגון, עיר, ממשלה, משטרה או צבא לקבל מידע עדכני, מהימן ומהיר ללא פריסת כוחות פיזית בשטח מסוים. חדרי בקרה ושליטה חוסכים: כסף רב, כוח אדם ומשפרים את הבטיחות והביטחון של העובדים והאזרחים.